Az oldal használatával hozzájárul a cookie-k (sütik) elemzéséhez és tartalmakhoz történő felhasználásához.   További információk  

Elektromos jövő 1972-ben


2017.03.23
Forrás: Mercedes-Benz Hírek
A Mercedes-Benz az új EQ márkanévvel új mércéket állít fel a jövő elektromobilitásával kapcsolatban. Ez a fejlesztés a Daimler több mint 100 éves múlttal büszkélkedő elektromos autóinak gyökereihez nyúl vissza. A korábbi úttörő projektek közé tartozik a 45 éve bemutatott elektromos meghajtású Mercedes-Benz kisáruszállító, az LE 306.

Az üzenet egyértelmű: “Mercedes-Benz – környezetbarát az elektromos meghajtás révén”, magyarra lefordítva ez a szöveg olvasható a Mercedes-Benz LE 306 oldalán. Az elektromos meghajtású kisáruszállító pontosan 45 évvel ezelőtt, 1972. március 13-14-én ünnepelte világpremierjét Brüsszelben; a Mercedes-Benz az UNIPEDE (Union Internationale des Producteurs et Distributeurs d’Énergie Électrique) nevű nemzetközi, Elektromos Energiát Gyártó és Forgalmazó vállalatok Szövetségének “Elektromos Járműtanulmány Napok” szimpóziumán prezentálta a fejlesztést a szakértők előtt. A tiszta üzemű LE 306 aztán még 1972 nyarán bemutatkozott a nagyközönség előtt, ugyanis az 1972-es Olimpiai Játékokon kísérleti járművek teljes flottáját alkalmazták az esemény lebonyolításához. Nem sokkal később aztán egy nagyobb kísérlet része is volt a típus, összesen 58 példánnyal. Ennek során a Mercedes-Benz azzal az elektromos közlekedésért felelős szövetséggel (GES) dolgozott össze, amely a ’70-es évek elején Essen városában megalapította az Észak-Rajna-Vesztfáliai Villamos Művek részvénytársaságot.

Az LE 306 modell fejlesztésében a Kiepe (elektromos vezérlés) és a Varta (akkumulátorgyártás) is részt vett. Az LE 306 alapjait a Mercedes-Benz kisáruszállító modellje biztosította, amely szériában 70 lóerős benzinmotor-ral (L 207 és L 307 típusok), valamint 60 lóerős dízelmotorral (L 206 és L 306 modellek) volt megvásárolható. A Mercedes-Benz a kisáruszállítót az-után integrálta be saját modellkínálatába, miután az akkori Daimler-Benz AG átvette a Hanomag-Henschel vállalatot. A modell utódjának az immár teljesen saját fejlesztésű, 1977-ben bemutatott T 1 vagy TN nevű áruszállító modellsorozat tekinthető, ami a “Brémai Transzporter” néven vált ismertté.

Az LE 306 meghajtásáról egy külső gerjesztésű egyenáramú motor gondosko-dott 35-56 kW (48-76 lóerő) közötti teljesítménnyel. Az elektromos energiát egy 860 kg-os, 144 Volt feszültségű akkumulátor biztosította 22 kWh kapacitással. Az 1 tonnás hasznos terhelhetőségű kisáruszállító ezzel akár 80 km/h-s sebességgel 50-100 km megtételére volt képes egyetlen feltöltéssel.

Annak érdekében, hogy a hatótávolságot növelni lehessen, a tervezőmérnökök egy cserélhető akkumulátort találtak ki: a ‘kicsúsztatható’ akkucsomagnak köszönhetően a csere néhány perc alatt kivitelezhető. “A lemerült akkumulátort a töltőállomáson oldalirányba ki lehet csúsztatni, a másik oldalról pedig ezzel egyidejűleg becsúsztatható a másik, feltöltött akkumulátor csomag. A művelet nem tart tovább egy normális tankolásnál”, olvasható a Mercedes-Benz LE 306 1974-es prospektusában.

Továbbá amikor az autó épp pihen, egy töltőkészülék segítségével a jármű akkumulátora a hagyományos elektromos hálózatról is tölthető, és a motor fékezéskor generátorként funkcionál a mozgási energiát ezáltal elektromos energiává alakítva, amit aztán az autó az akkumulátorban eltárol. Ezt a hatékony elvet – amit rekuperációnak nevezünk – követik manapság is a modern hibridmodellek és elektromos járművek.

Az elektromos meghajtás hosszú múltra tekint vissza

A 45 éve bemutatott LE 306 a Mercedes-Benznél mérföldkőnek tekinthető a modern elektromos járművekhez vezető úton. Ezt támasztja alá a “Lastauto Omnibus” című szakmagazin 1974-es év 4. kiadásában megjelent cikk is, amiben a Brüsszelben debütált prototípusról olvashatunk: “Az elektromos meghajtású Mercedes áruszállító belső égésű motorokkal hajtott társaitól alig tér el. A jármű kezelése pedig még egy automataváltóval felszerelt autó veze-tésénél is egyszerűbb.

Márpedig a magazin akkoriban még kritikusan nyilatkozott a hatótávolságról és az akkumulátorok költségéről: “Véleményünk szerint az elektromos meg-hajtáshoz új energiatárolók kifejlesztésére van szükség”, olvashattuk 1972-ben. Ugyanis az akkortájt elterjedt ólom-akkumulátorok szoros rokonságot mutattak azokkal az elektromos energiatárolókkal, amelyeket 70 évvel ko-rábban, még a 20. század elejének elektromos járműveiben használtak.

Az osztrák Daimler-Motoren-Gesellschaft (DMG) vállalat 1906 és 1912 kö-zött (továbbá 1909-től a Berlin-Marienfelde-i DMG is) Mércèdes Électrique típusú elektromos járműveket gyártott, amelyek meghajtásáról akkumuláto-rok által táplált kerékagymotorok gondoskodtak. A széles kínálat különböző méretű személyautókat és haszonjárműveket tartalmazott, sőt, például tűzol-tóautót is készítettek. Ezzel párhuzamosan soros hibridmodellek is készültek Mércèdes Mixte típusnévvel. A Mercedes-Benz később mindkét technológiá-hoz visszanyúlt, amikor 1970 körül újra aktuálissá vált az elektromos pro-jekt. A vállalat már az 1969-es Nemzetközi Frankfurti Autószalonon (IAA) bemutatta az OE 302 típusjelű Hybrid-Omnibus modellt.

A Mercedes-Benz az elektromos meghajtásokat az LE 306 modellt követően különféle járműtípusokban fejlesztette tovább. A tiszta elektromos hajtás később több áruszállítóban is felbukkant: a T 1-es modell alapjaira épült például a 307 E (1980) postai szállítójármű 1,45 tonnás hasznos teherbírással és 70 km-es hatótávolsággal, valamint a 307 E (1988) kommunális jármű. Az MB 100 E modellt (1992) Rügen szigetének tesztközpontjában számos akkumulátor-típussal (Nátrium-Nikkelklorid, Nátrium-Kén, Nikkel-Kadnium) tesztelték, majd a modellt 1994-től Ólom-Zselés akkumulátorral kínálták.

A Mercedes-Benz elektromos áruszállítóinak hatótávolsága minden egyes fejlesztési lépcsővel növekedett: 1995-ben a Sprinter 308 E egy úgynevezett ‘zebra’ magas energiájú akkumulátornak köszönhetően 100 km megtételére volt képes egyetlen feltöltéssel, egy évvel később pedig a Vito 108 E már 150 km-es hatótávolsággal büszkélkedett 420 kg-os Nátrium-Nikkelklorid akkumulátora révén. Akkoriban a piac még nem állt készen a sorozatgyártású elektromos járművek befogadására, azonban a stuttgarti márkánál a fejlesz-tések nem álltak meg, és a helyi károsanyag-kibocsátás nélküli áruszállítók koncepcióját a gyártó egyre közelebb hozta a mindennapokhoz: egészen a 2010-ben bemutatott, lítium-ionos akkumulátorokkal felszerelt Vito E-CELL modellig, majd az új EQ márkanévvel bemutatott, immár teljesen összeháló-zott, teljesen elektromos “Vision Van” koncepciómodellig. Ez a tanulmányautó 2016-ban debütált, és betekintést nyújt a Mercedes-Benz jövőbeli áruszállító modelljeinek ötleteibe, megoldásaiba.

www.mercedes-benz.hu  


NEWS: ; Autó, jármű, közlekedés ; Mercedes ; Robot, automatika ; Fém, gépipar ; Energia, közmű ; Ipari hírek ; Business

¤ ¤ ¤ ¤ ¤
VIDEÓINK:
- YouTube videó csatornánk hírei ,
Videók: Ipari.hu - www.ipari.hu ;

¤ ¤ ¤ ¤ ¤
Közvetítési honlapjainkról:
I.: EladóCégek.hu:
- EladóIpariCégek.hu : Kiemelt eladó ipari cégek ;
- Hogyan tudja jól eladni ipari cégét? ; - CégeladásBlog.hu ;
II.: Ipariingatlanok.hu:
- EladóIpariIngatlanok.hu : Kiemelt ingatlanok ;
- Részletes kereső : Ipari, Üzleti, Mezőgazdasági, Telek ingatlanok ;

IpariCégek.hu: Ipari cégek ; Ipari hírek . Cégkeresés ; Eladási, vételi tanácsadás ; Befektető ajánlás, keresés, közvetítés ; Cégből kiszállás ; Cégfejlesztés ;
Értéket fejlesztünk és értéket közvetítünk
Az Ön ipari cégének miben segíthetünk?


Oldaltérkép ; Kapcsolat ; Videók: Ipari.hu - www.ipari.hu ;