Az oldal használatával hozzájárul a cookie-k (sütik) elemzéséhez és tartalmakhoz történő felhasználásához.   További információk  

Láthatatlan Munka Világnapja: még mindig a nők végzik a háztartási munka 70 százalékát


2017.04.04
Forrás: Mercedes-Benz Hírek
Április első keddje a Láthatatlan Munka Világnapja, melynek alkalmából a Mercedes-Benz hazai képviselete She's Mercedes kezdeményezésének keretében beszélgetett Giczi Johannával, a KSH főtanácsosával és Áron Eszterrel, az ÁERON márka alapítójával és vezető tervezőjével a Mercedes-Benz Fashion Weeken.

A márka - Designer Exchange és design márkanagykövet programjainak elindítása mellett - a láthatatlan munkára igyekezett felhívni a figyelmet, melyet 70 százalékban a mai napig nők végeznek.

A Mercedes-Benz nőknek szóló, She's Mercedes kezdeményezése keretében időről időre igyekszik nőket érintő és foglalkoztató témákat feldolgozni, melyek társadalmi szinten számos pozitív változást indíthatnak el. A márka számára kiemelten fontos a hölgyekkel kezdeményezett párbeszéd az őket foglalkoztató témákról, így a legutóbbi, hazai divathéten megrendezett eseményen a láthatatlan munkáról esett szó.

Mi is az a láthatatlan munka, és mennyit ér?

Láthatatlan munkának hívunk minden olyan fizetetlen munka jellegű tevékenységet, amelyet a háztartáson belül vagy önkéntes munkaként a közösség, vagy egyének (példul rokon, barát, szomszéd) javára végeznek a társadalom tagjai. Az ilyen jellegű tevékenység főként akkor kap figyelmet, ha véletlenül nincs elvégezve. Aki saját háztartásában takarít, mos, főz, az tudatában van munkája eredményének: vagy helyettesíti pénz ellenében az elérhető szolgáltatásokat, mint a főtt étel, vagy a takarítás, vagy saját maga kiegészíti a vásárolt javakat. Az ilyen, fizetés nélküli munka az ország gazdasági teljesítményét elemző gazdaságstatisztika előtt láthatatlan, pedig szerepe nem elhanyagolható. A KSH 2016-ban nyilvánosságra hozott Láthatatlan Munka Statisztikai Tükrének adatai alapján ugyanis ha mindezen munka beleszámítana a GDP-be, akkor 25 százalékkal, vagyis mintegy 1565 milliárd forinttal lehetne magasabb a nemzeti össztermék összege.

A láthatatlan munka mérésével kapcsolatban több dilemma is felmerül. "Az első, hogy egyáltalán mit tekinthetünk otthoni munkának. A hétköznapi életben viszonylag ritkán tesszük fel ezt a kérdést, mert magától értetődőnek tűnik, de vajon házimunka-e, ha a férj segít elmosogatni, vagy porszívózni, és munka-e, ha a gyerek születésnapi tortáját készítjük el? A fenti bizonytalanság elhárítására statisztikai értelemben a harmadik szereplő elvének alkalmazásával munkának tekintünk minden olyan tevékenységet, amiért egyfelől nem jár fizetség, másfelől helyettesíthető lenne valamilyen szolgáltatás (pl. takarító alkalmazása) vagy piaci termék (pl. készétel vásárlása főzés helyett) megvásárlásával." - mondta el Giczi Johanna, a KSH főtanácsosa a She's Mercedes beszélgetésen.

"A másik fontos kérdés az volt, hogy ezt a rengeteg munkát hogyan lehet forintosítani, vagyis hogyan számoljuk ki az értékét. Több lehetőség is kínálkozik erre, az általános helyettes módszer esetén egy olyan foglalkozást választunk, amivel szinte minden otthoni munkát el lehet végezni, és ennek a foglalkozásnak az átlagos órabérével kalkulálunk, a speciális helyettes esetében minden tevékenységhez egy specialista bérét illesztjük (pl. a gyermek gondozáshoz a bébiszitterét, a takarításhoz a takarítónőét). A harmadik módszerben pedig az illető saját órabérével kalkulálta a hivatal a háztartási és önkéntes munkára fordított idő értékét." - tette hozzá a szakértő.

Hagyományos nemi szerepek szerinti értékrend

Az elmúlt közel 30 évben a házimunkára fordított idő trendje folyamatos csökkenést mutat. A nők esetében különösen drasztikus a változás. Míg 30 évvel ezelőtt egy 18-74 év közötti nő átlagosan közel 208 percet töltött tipikus női házimunkával naponta, 2010-ben már "csupán" 183 percet. Mindeközben az "átlagférfi" házimunkával töltött ideje 62 percről 78 percre nőtt, így már majdnem eléri a nők házimunkával töltött idejének a felét.

"Jól látható, hogy a hagyományos nemi szerepekhez asszociált munkákat jellemzően még mindig a nők végzik, ahogy az is látszik, hogy a nők összességében mennyivel több időt töltenek házimunkával, mint a férfiak. Ez elsősorban azt mutatja, hogy a magyar társadalomban még mindig él a hagyományos nemi szerepek szerinti értékrend, bár bizonyos korosztályok esetében ez megváltozni látszik. Noha jellemzően azért a nők főznek, mosogatnak és takarítanak, a férfiak pedig nagyrészt ház körüli munkákkal töltik az idejüket, igazán szembetűnő változás, hogy manapság a férfiak átlagosan kétszer annyi időt töltenek főzéssel, mint tették azt 30 évvel ezelőtt. Míg a nyolcvanas években a férfiak mindössze 28 százaléka, manapság már közel minden második férfi (43%) főz otthon. Talán a legfontosabb azt látni, hogy a háztartás és a háztartási munka a társadalomnak talán az egyetlen olyan intézménye, amely "láthatatlanul", többnyire a nők által működtetve olyan komplex módon gondoskodik az emberek mindennapos ellátásáról és jóllétéről, amelyet egyetlen más intézmény nem képes átvenni tőle. A jól működő háztartások nélkül összeomlana a társadalom. Ez a láthatatlan munka napjának az üzenete." - zárta gondolatát Giczi Johanna, a KSH főtanácsosa.

Az eseményen a jelenséget érintő statisztikai adatokról nem csupán szakmai szemszögből, de a jelenlévő hölgyek személyes élményei kapcsán is szó esett.

"Örömmel tölt el, hogy a tavaly útjára indított She's Mercedes kezdeményezés révén olyan fontos jelenségekre hívjuk fel a figyelmet, mint amilyen a láthatatlan munka is, mely jellemzően még mindig a hölgyek háttérben maradó, sokszor elismerés nélkül végzett munkája. A She's Mercedes platform egyik fontos alappillére, hogy a dolgozó nők mindennapi problémáiról generáljon párbeszédet, a házimunka alacsony presztízse pedig sajnos még mindig sok nőtársunk mindennapi problémája. Bízom benne, hogy ezzel az eseménnyel sikerült felhívnunk erre a területre is a figyelmet, ahogy azt tettük a női sztereotípiák kapcsán a tavalyi évben."- mondta el Sztipichné Kozári Edina, a Mercedes-Benz Hungária Kft. marketing és PR vezetője.
Érdekli, hogy Ön mennyi pénzt keresne láthatatlan munkával? Egy egyszerűsített képlettel Ön is kiszámolhatja!
Az egy nap alatt háztartási és önkéntes munkával töltött idő percekben *365 /60

* a saját nettó órabére = egy évnyi láthatatlan munkával töltött idejének értéke, ha azért a munkahelyi fizetését kapta volna

www.mercedes-benz.hu  


NEWS: ; Autó, jármű, közlekedés ; Mercedes ; Ipari hírek ; Business

¤ ¤ ¤ ¤ ¤
VIDEÓINK:
- YouTube videó csatornánk hírei ,
Videók: Ipari.hu - www.ipari.hu ;

¤ ¤ ¤ ¤ ¤
Közvetítési honlapjainkról:
I.: EladóCégek.hu:
- EladóIpariCégek.hu : Kiemelt eladó ipari cégek ;
- Hogyan tudja jól eladni ipari cégét? ; - CégeladásBlog.hu ;
II.: Ipariingatlanok.hu:
- EladóIpariIngatlanok.hu : Kiemelt ingatlanok ;
- Részletes kereső : Ipari, Üzleti, Mezőgazdasági, Telek ingatlanok ;

IpariCégek.hu: Ipari cégek ; Ipari hírek . Cégkeresés ; Eladási, vételi tanácsadás ; Befektető ajánlás, keresés, közvetítés ; Cégből kiszállás ; Cégfejlesztés ;
Értéket fejlesztünk és értéket közvetítünk
Az Ön ipari cégének miben segíthetünk?


Oldaltérkép ; Kapcsolat ; Videók: Ipari.hu - www.ipari.hu ;