Az oldal használatával hozzájárul a cookie-k (sütik) elemzéséhez és tartalmakhoz történő felhasználásához.   További információk  

Ritka levegő – Új utakat jár a Volkswagen Motorsport az I.D. R Pikes Peak aerodinamikájával


2018.06.05
Forrás: Porsche Hungaria, Volkswagen Sajtóközlemény
• A 2862 és 4302 méteres magasság között vezető coloradói hegyi verseny aerodinamikailag is egyedülálló kihívás

•  Nyílt versenyszabályzat alapján zajlik a Volkswagen első tisztán elektromos hajtásrendszerű versenyautójának fejlesztése
•  Az I.D. R Pikes Peak még a saját tömegéből adódónál is nagyobb aerodinamikai leszorító erőt produkál

Wolfsburg – Az I.D. R Pikes Peak mindjárt az első pillantásra egyértelművé teszi, hogy extrém körülményekre fejlesztették. A Volkswagen első tisztán elektromos hajtásrendszerű versenyautóját aerodinamikája tekintetében kompromisszumot sem tűrve készítik fel a világ leghíresebb hegyiversenyére. „A rajtvonal csaknem 2900, a célvonal pedig 4300 méter tengerszint feletti magasságban húzódik. Az alacsony légnyomás miatt itt már egészen más aerodinamikai viszonyok uralkodnak, mint a síkvidéki versenypályákon” – magyarázta François-Xavier Demaison, a Volkswagen Motorsport műszaki igazgatója, egyben az I.D. R Pikes Peak fejlesztésének projektvezetője. A viszonylag nyílt versenyszabályzat jóval több mozgásteret kínál a mérnököknek az I.D. R Pikes Peak karosszériájának és hátsó szárnyának kialakítására, mint más versenyágakban.

A Colorado Springs (Amerikai Egyesült Államok) környéki Pikes Peak csúcsára vezető, 19,99 kilométeres kanyargós úton mintegy 240 kilométer/órás sebességet érnek el, ami egy olyan prototípus számára, mint az I.D. R Pikes Peak, nem is számít igazán soknak – elméletileg természetesen jóval többre is képes lenne. „Elsősorban az optimális kanyarsebességekre összpontosítottunk, így a teljes karosszéria a túlzottan nagy légellenállás nélküli, a lehető legnagyobb leszorító erő jegyében készült” – foglalta össze csapatának feladatait François-Xavier Demaison.

E stratégia igencsak markáns megjelenésű eredménye az I.D. R Pikes Peak hatalmas, már-már túlméretezettnek ható hátsó szárnya. „A Pikes Peak magasságán a levegő sűrűsége átlagosan 35 százalékkal kisebb, így a leszorító erő 35 százalékát is elveszítjük a tengerszinti versenypályákhoz viszonyítva. A hatalmas hátsó szárnnyal azonban e veszteségek egy részét kiegyenlíthetjük” – emelte ki Willy Rampf, aki évtizedes Formula-1-es tapasztalataival a projekt műszaki tanácsadója. „Az ötletekben gazdag aerodinamikai fejlesztés eredményeképpen a verseny során mégis maximális leszorító erőt érhetünk el, amely még a jármű saját tömegéből adódót is felülmúlja.

A Volkswagen Motorsport 1:2 méretarányú modellel tesztelte a szélcsatornában Pikes Peak versenygépének számos különböző változatát, majd a karosszéria – immár életnagyságban – a Porsche weissachi fejlesztési központjában kapta meg az utolsó simításokat. „Nagy előny, hogy a teljes vállalatcsoport forrásai rendelkezésünkre állnak” – hangsúlyozta François-Xavier Demaison.

Az új komponensek gyakran az igen gyors háromdimenziós nyomtatással készültek. „Mintegy kétezer alkatrészt nyomtattunk, rengeteg időt takarítva meg” – idézte fel Dr. Hervé Dechipre, aki a Volkswagen Motorsport CFD-mérnökeként az I.D. R Pikes Peak aerodinamikájáért felel.

Noha az I.D. R Pikes Peak elektromos hajtásrendszere intenzív hűtést igényel, frisslevegő-szükséglete jóval elmarad a belsőégésű motorokétól, emellett légbeszívást sem szükséges kialakítani az együttesen 500 kW (680 LE) teljesítményű elektromos motorok számára. A karosszéria szükséges nyílásainak méretét aerodinamikai szempontból nagy előnyként ennek megfelelően csökkenthették. Negatív hatást gyakorol ezzel szemben a hűtés hatékonyságára a ritka magaslati levegő.

Az optimális kompromisszumok kiszámítására az ANSYS technikai fejlesztőpartner szimulációs szoftverét vették igénybe. „Ez a feladat nem oldható meg egyedül a szélcsatorna adataival, ahol például a ritka levegő sem állítható elő a valóságban” – mutatott rá François-Xavier Demaison. „Itt nagy segítséget jelentett a szimuláció a hűtőrendszer szükséges méreteinek meghatározásában.

A fejlesztési eredményeket mindeközben részletes tesztek során optimalizálták, az amerikai egyesült államokbeli eredeti versenyhelyszínen pedig május végére tervezik az első menetpróbát. Romain Dumas pilóta és a Volkswagen Motorsport csapata számára ekkor indul a felkészülés hajrája a „Pikes Peak International Hill Climb 2018” június 24-i futamára, ahol a cél az elektromos hajtásrendszerű prototípusok jelenleg 8:57,118 perces rekordjának megdöntése.

A Volkswagen márkáról – Valóra váltjuk a jövőt
A Volkswagen Személyautók a világ több mint 150 piacán van jelen és 14 ország több mint 50 termelési helyszínén gyártja járműveit. A Volkswagen 2017-ben 6,23 millió gépkocsit készített, termékei között olyan „bestsellerek” is szerepelnek, mint a Golf, a Tiguan, a Jetta és a Passat. A Volkswagen jelenleg világszerte mintegy 198 ezer, több mint 7700 tagú kereskedelmi hálózata pedig 74 ezer munkatársat foglalkoztat. A Volkswagen következetesen kívánja előmozdítani az autógyártás fejlődését. Az elektromos mobilitás, az okos mobilitás (Smart Mobility) és a márka digitális átalakulása egyaránt a jövő stratégiai fontosságú, alapvető témakörei közé tartozik.

www.volkswagen.hu  


NEWS ; Ipari hírek ; Business ; Autó, jármű, közlekedés, utazás ; - Volkswagen


IpariCégek.hu: VÉTEL - ELADÁS ;
Ipari cégek ; Ipari hírek ; Oldaltérkép ; Kapcsolat ;
Cégből kiszállás ;
Az Ön működő ipari cégének miben segíthetünk?
Működő, vagyonnal rendelkező cégek eladását, vételét, több évtizedes gyakorlati tapasztalattal megvalósíthatjuk: Cégkeresés ; Eladási, vételi tanácsadás ; Befektető ajánlás, keresés, közvetítés ; Cégfejlesztés ;
¤ Cégből kiszállás ; Működő cég eladása ; Eladó fémipari cégek ;
¤ Híreink ; YouTube videó csatornánk hírei ;