Az oldal használatával hozzájárul a cookie-k (sütik) elemzéséhez és tartalmakhoz történő felhasználásához.   További információk  

100 éve született meg Csehszlovákia – a ŠKODA pedig gazdasága egyik fő pillérének számított


2018.11.16
Forrás: Porsche Hungaria, Skoda Sajtóközlemény
› Csehszlovákia megalakulásának 100. jubileumát ünnepli a ŠKODA AUTO
› A márka 1936 óta piacvezető hazájában, egyben a gazdaság egyik fő pillére

› Az export egyik „motorjaként” a ŠKODA ma 103 piacon értékesíti autóit

Mladá Boleslav/Budapest, 2018. november 16. - 1918. október 28-án megalakult a demokratikus Csehszlovák Köztársaság. A Laurin & Klement autói már akkor is igen kedveltek voltak hazájukban, 1936-tól pedig a cég a ŠKODA vállalattal közösen piacvezető pozíciót vívott ki otthon. A ŠKODA a szocializmus nehéz éveiben is megőrizte innovatív és jól vezetett vállalatként szerzett hírnevét, a Volkswagen-csoporthoz való 1991-es csatlakozásával pedig immár a globális piaci fejlődés felé is megnyílt az út a márka számára.

Közvetlenül a demokratikus Csehszlovák Köztársaság megalakítását követően a Laurin & Klement (L&K) vállalatnak az egykori Osztrák-Magyar Monarchia szétesésével kellett szembesülnie, emellett a tartós piaci stagnálás során több fontos exportpiaca is kiesett az első világháború utáni Európában. A megoldást a sikeres plzeňi ŠKODA Művekkel végül 1925-ben létrejött fúzió jelentette, s egy nagyszabású beruházási program új modellgeneráció kifejlesztését is lehetővé tette. A ŠKODA emellett a futószalag-termelés úttörőjének is számított Csehszlovákiában.

Fejlett termékei palettájának köszönhetően – amelyen a bel- és külföldön egyaránt kedvező fogadtatásra lelt POPULAR, RAPID, FAVORIT és SUPERB modellek sorakoztak – a vállalat végül megerősödve került ki a világgazdasági válságból, s a ŠKODA a versenysportban is figyelemreméltó sikereket ért el. Rövid kihagyást követően 1936-ban ismét elfoglalta a csehszlovák autópiac vezető pozícióját, a második világháború előtti utolsó évben, 1938-ban, a márka piaci részesedése 39,2 százalékot tett ki. Az L&K/ŠKODA az ország határain túl, Európában, de Ázsiában és a tengerentúlon is igen jó értékesítési mutatókkal büszkélkedhetett. Az úgynevezett Első Köztársaság idején, azaz 1918. október 28. és 1938. szeptember 30. között Csehszlovákia az autóipar fejlődésének is köszönhetően a világ legfejlettebb országai közé tartozott.

E kedvező folyamat a második világháború kitörésével hirtelen lelassult. A háború alatti járműgyártás szinte kizárólag tehergépkocsikra és különleges járművekre, illetve katonai célokra átalakított személyautókra korlátozódott. A háború után államosították az autógyárat, s a Mladá Boleslav-i székhelyén működő üzem Kvasiny és Vrchlabí egykori karosszériagyáraival egészült ki. Innentől a kínálatot és a termelési volument egyaránt a szocialista tervgazdaság határozta meg, ám a számtalan korlátozás és a fejlett nyugati piacok felé irányuló igencsak behatárolt kapcsolatok ellenére a ŠKODA – kollektívája magasfokú elkötelezettségének és szakértelmének is köszönhetően – továbbra is minőségi autókat készítve élen járt az akkori keleti blokk autógyártói között.

A ŠKODA 1000 MB 1964-es bemutatásával új fejezet nyílt a vállalat sikertörténetében. Az újdonság az első ŠKODA-modellként készült már önhordó karosszériával, farmotorral és hátsókerékhajtással, hátuljában pedig a világ első, már sorozatgyártásban nagynyomású öntési eljárással készült alumíniummotorja dolgozott. Az 1000 MB a maga idejében az egyliteres piaci szegmens legjobb autói közé tartozott, Európában és világszerte egyaránt. Röviddel később az éves termelés átlépte a százezer darabos határt, a ŠKODA így nagyban hozzájárult Csehszlovákia széleskörű motorizációjához.

Az 1000 MB után a ŠKODA 100, illetve a ŠKODA 110 sorozat következett, utóbbi tagjaként készült 1970 és 1980 között a mára ikonná vált ŠKODA 110 R sportkupé, amely a márka sportmodelljeinek is alapjául szolgált. Mindenekelőtt a legendás ŠKODA 130 RS versenygépnek, amely 1977-ben a Monte Carlo Ralin aratott kategóriagyőzelemmel keltett óriási szenzációt. A ŠKODA számos további versenysport-sikert ért el hetvenes és a nyolcvanas évek során, s a sorozatgyártást is a ralisportban bevált farmotor határozta meg. 1976-ban a ŠKODA 105/120 váltotta elődjét, a ŠKODA 100/110 sorozatot, később pedig az 1300 köbcentiméteres, négyhengeres erőforrással szerelt ŠKODA 130 is megérkezett. A lépcsőshátú modellek kínálatát vonzó kupéként a GARDE és a RAPID egészítette ki.

1987-ben a ŠKODA FAVORIT formájában modern, elsőkerékhajtású kompakt modellt mutatott be a márka, amelynek vonalait az olasz Bertone dizájnstúdió tervezte. Az újdonság valósággal forradalminak számított az akkori keleti blokkhoz tartozó ország részéről. A modellsorozatot még a szocialista tervgazdaság idején fejlesztették ki, ám a vasfüggöny lehullását követően is a FAVORIT szolgált a ŠKODA dinamikus fejlődésének kiindulópontjául.

Az 1989-es úgynevezett Bársonyos forradalmat követően a ŠKODA erős stratégiai partnert igényelt, s 1991-es csatlakozásával a Volkswagen-csoporthoz végül megtette a döntő lépést a közelmúlt autóiparának legnagyobb sikertörténete felé. A Volkswagen-csoport negyedik márkájaként a ŠKODA újból felvirágozhatott, egyaránt korszerűsített modellpalettával és termelési helyszínekkel, illetve autókkal, amelyek kiváló minőségükkel és modern technikájukkal bizonyultak meggyőzőnek. Az új korszak egyik jelképe a ŠKODA OCTAVIA, amelyet 1996-ben mutatott be a vállalat a nagyközönség előtt. Napjaink „bestsellerét” a különböző piaci szegmensekben további típussorozatok követték, ma pedig a SUV-modellek adnak világszerte új lendületet. 2016-ban kezdte meg a ŠKODA a KODIAQ gyártását, amely öt-, illetve hétszemélyes változatban is készül, 2017-ben pedig a KAROQ kompakt SUV-típus is bemutatkozott.

E sikerpálya folytatásának és bővítésének irányvonalait a ŠKODA „Stratégia 2025” programja fogalmazza meg, amelynek központi témakörei között szerepel egyebek mellett az elektromos mobilitás, a vállalat, termékei és gyártásuk digitalizálása, valamint az új mobilitási szolgáltatások és a connectivity, de a nagysikerű SUV-offenzíva kibővítése mellett a márka nemzetközi jelenlétének további szélesítését is magában foglalja.

Csehszlovákia száz esztendővel ezelőtti megalakítása óta a márka a világ egyik legnagyobb autógyártójává fejlődött, amely során számos kihívással szembesült, miközben folyamatosan bővítette termelési volumenét és modellpalettáját. A ŠKODA jelenleg nyolc modellsorozatot kínál: CITIGO, FABIA, RAPID, OCTAVIA, KAROQ, KODIAQ, illetve KAMIQ (Kínában) és SUPERB. Hazai, csehországi termelési helyszínei mellett a ŠKODA időközben hét további országban is készíti autóit, legjelentősebb piaca pedig Kína. 1918-as és 2018-as éves termelésének közvetlen összevetése egyértelműen mutatja a ŠKODA márka óriási fejlődését: a mai bő 1,2 millió legyártott autó több mint négyezerszeresen múlja felül az akkori volument.

A ŠKODA AUTO termelésének* fő mérföldkövei:
› 1895: a Laurin & Klement vállalat megalapítása
› 1905: az autógyártás kezdete
› 1991: ötmillió ŠKODA gépkocsi 1905 óta
› 2006. július 13: tízmillió ŠKODA gépkocsi 1905 óta
› 2013. február 5: 15 millió ŠKODA gépkocsi 1905 óta
› 2014. december 10: első ízben gyárt a ŠKODA éves szinten egymillió autót
› 2017. szeptember 26: húszmillió ŠKODA gépkocsi 1905 óta

* A L&K márka gépkocsijaival együtt

ŠKODA AUTO
› az egyik legnagyobb múltú autógyártó a világon. A céget 1895-ben alapították – az automobil születésének hőskorában. A vállalat főhadiszállása a mai napig Mladá Boleslav városában maradt.
› modellkínálatában jelenleg a következő típusok szerepelnek: FABIA, RAPID, OCTAVIA, KAROQ, KODIAQ és SUPERB.
› 2017-ben több mint 1 millió járművet szállított le vásárlóinak világszerte.
› 1991 óta a Volkswagen-csoport tagja. A Volkswagen-csoport az egyik legsikeresebb autógyártó a világon. A ŠKODA a csoport kötelékében függetlenül fejleszt és gyárt járműveket, valamint alkatrészeket, motorokat és váltókat.
› három telephelyen működik Csehországban, gyárt Kínában, Oroszországban, Szlovákiában, Algériában és Indiában főként a csoporton belüli partnerség keretében, továbbá Ukrajnában és Kazahsztánban helyi partnerekkel együttműködve.
› több, mint 30 ezer dolgozót alkalmaz világszerte, és száznál is több piacon működik aktívan.

www.skoda.hu  


NEWS: ; Autó, jármű, közlekedés ; Ipari hírek ; Business ; Ipari cégek ; Škoda

¤ ¤ ¤ ¤ ¤
VIDEÓINK:
YouTube videó csatornánk hírei , Fogathajtás, lovas videó híreink
Videók: Ipari.hu - www.ipari.hu ;
¤ ¤ ¤ ¤ ¤
Közvetítési honlapjainkról:
I.: EladóCégek.hu ;
- Hogyan tudja jól eladni ipari cégét? ; - CégeladásBlog.hu ;
II.: Ipariingatlanok.hu:
- Kiemelt eladó ipari ingatlanok ;
- Telekingatlanok.hu : Telek ingatlanok ;
- Részletes kereső : Ipari, Üzleti, Mezőgazdasági, Telek ingatlanok ;

IpariCégek.hu: Ipari cégek ; Ipari hírek .Cégkeresés ; Eladási, vételi tanácsadás ;Befektető ajánlás, keresés, közvetítés ;Cégből kiszállás ;Cégfejlesztés ;
Értéket fejlesztünk és értéket közvetítünk
Az Ön ipari cégének miben segíthetünk?


Oldaltérkép ; Kapcsolat ;
IpariCégek.hu
Videók: Ipari.hu - www.ipari.hu ;