Az oldal használatával hozzájárul a cookie-k (sütik) elemzéséhez és tartalmakhoz történő felhasználásához.   További információk  

Egy 100 éves Vabis autó még mindig versenyez


2019.08.14
Forrás: Scania, Sajtóközlemény
Svédországban a Västerås városában működő, autók restaurálásával elhivatottan foglalkozó Aros Motorveteraner cég 2015 óta kemény munkával állított helyre egy Vabis 1903-ast.

Legfőbb céljukat akkor érték el, amikor befutottak a célba a Bonhams Veteran Car Run autóversenyen.

A Vabis 1903-as az 1940-es évektől egy múzeumban állt, amíg meg nem született az ötlet, hogy elinduljanak vele a versenyen. A közel száz kilométer hosszú verseny mezőnye a londoni Hyde Parkban egy novemberi reggelen 6:59-kor rajtolt el, és az autó délután 4:30-kor futott be a célba Brightonban a 431 jármű egyikeként.

Ezt az autót 1903-ban gyártotta a Vabis vállalat – a név a Vagnfabriks Aktiebolaget i Södertelge rövidítése, ami lefordítva Södertäljei Vagongyár Részvénytársaságot jelent –, amelyet 1891-ben alapítottak eredetileg vasúti kocsik gyártására. A svéd iparvárosban, Södertäljében alapított és a Surahammars Bruk AB tulajdonában álló Vabis vállalat azonban más megnyíló piacokra is belépett, például a tehergépkocsik, a hajómotorok és a személyautók piacára, majd 1911-ben összeolvadt a Maskinfabriks-aktiebolaget Scania vállalattal, és így létrejött a Scania-Vabis, amely később Scania néven vált ismertté.

Jobb sors, mint a többi Vabis autóé

A Scania történelmének döntő fontosságú mérföldkövét jelentő Vabis 1903-asból a negyedik legyártott példány teljesítette a versenyt – jelenleg ez a legidősebb működő jármű, amelyet Gustaf Erikson tervezett, akit széles körben a svéd autóipar atyjának tartanak. A másik három járműnek egészen más sors jutott. Kettő közülük leégett, a harmadik pedig a Nemzeti Tudományos és Műszaki Múzeum tulajdona, azonban az a gépkocsi nem működőképes.

A Vabis 1903-ast az Exposition Internationale de l’Automobile, du Cycle et de Sport nevű kiállításon láthatta először a nagyközönség Párizsban a gyártásának évében. Majd főként reprezentációs célokra használták egészen addig, amíg tíz évvel később kivonták a forgalomból. Még a koronaherceget, a későbbi V. Gusztáv királyt is fotózták az így már királyi légkörrel átjárt autóban.

Többéves kemény munka

A lelkes restaurátoroknak közel négy évébe telt, hogy a Vabis 1903-ast ismét üzemképessé tegyék. Az alkatrészek összevadászása aprólékos kutatómunkát jelentett az Aros Motorveteraner munkatársainak, akiknek mindig is az volt a céljuk, hogy az autó részt vegyen a London és Brighton közötti Veteran Car Run versenyen. Bo Söderberg, a csapat egyik tagja így nyilatkozott: „Ez egy rendkívül rangos esemény, és nagyon büszke vagyok arra, hogy kemény munkával sikerült üzemképessé tennünk ezt az autót.” Bo Söderberg végtelenül hálás a Surahammars Bruk és a Scania vállalatnak, a svéd nagykövetségnek, valamint a közösségnek, amelyek segítettek nekik valóra váltani ezt az álmot.

A rendezvény előtt a Vabis 1903-ast kiállították a Regent Street Motor Show-n, Anglia legnagyobb ingyenesen látogatható autókiállításán. A Vabis elnyerte a Zsűri Tengerentúli Díját a Concours d’Elegance díjkiosztóján, habár a szervezők még csak nem is hallottak a Vabis márkáról a nevezési formanyomtatvány kitöltése előtt.

A csapat a legjobb restaurálási, illetve örökségmegőrzési projektért járó Harrods Heritage díjat is bezsebelte ugyanezen a rendezvényen. Bo Söderberg így folytatta: „Szinte hihetetlen, hogy mekkora figyelem övezte az autót a rendezvényen. Rendkívül büszkék vagyunk arra, hogy részesei lehetünk ennek, és nagy örömmel tölt el bennünket, hogy megnyertük a restaurálási díjat is, miután tökéletesen restaurált autók százait láttuk a futamon.

Az első svéd versenyautó

Nem a London és Brighton közötti futamon való részvétel volt az első alkalom, hogy a Vabis 1903-as célba ért egy versenyen. Már 1904-ben is rajthoz állt Svédország legelső versenyén, amelyen a Stockholm Olympic Stadium, vagyis a stockholmi olimpiai stadion adott otthont a rendezvény központjának. Sajnos az autó akkorát ugratott egy hídon, hogy a torziós rugó beleakadt a kardántengelyfékbe. Az autót el kellett vontatni Södertäljébe. Az 1904-es rendezvényről egyedül a Vabis 1903-as maradt fenn, így ez a legidősebb svéd versenyautó.

A Scaniáról
A Scania a közlekedési megoldások világszinten is vezető szállítója. Partnereinkkel és ügyfeleinkkel együtt élen járunk a fenntartható közlekedési rendszerre való átállásban. 2018-ban 88.000 tehergépkocsit, 8.500 autóbuszt és 12.800 ipari, illetve hajómotort szállítottunk ki ügyfeleinknek. Nettó értékesítési árbevételünk meghaladta a 137 milliárd svéd koronát, amelynek mintegy 20 százaléka a szolgáltatásokkal kapcsolatos. Az 1891-ben alapított Scania vállalat ma már több mint 100 országban tevékenykedik és körülbelül 52.000 főt foglalkoztat. A kutatás és fejlesztés Svédországban összpontosul, ám Brazíliában és Indiában is működnek ágazatai. A termelés Európában, Latin-Amerikában és Ázsiában folyik, míg regionális termelőközpontok üzemelnek Afrikában, Ázsiában és Eurázsiában. A Scania a TRATON SE vállalatcsoport része.
További tájékoztatás: www.scania.hu.


NEWS ; Ipari cégek ; Ipari hírek ; Business ; Autó, jármű, közlekedés, utazás ; Munkagép, haszongép ; - Scania


IpariCégek.hu: VÉTEL - ELADÁS ;
Ipari cégek ; Ipari hírek ; Oldaltérkép ; Kapcsolat ;
Cégből kiszállás ;
Az Ön működő ipari cégének miben segíthetünk?
Működő, vagyonnal rendelkező cégek eladását, vételét, több évtizedes gyakorlati tapasztalattal megvalósíthatjuk: Cégkeresés ; Eladási, vételi tanácsadás ; Befektető ajánlás, keresés, közvetítés ; Cégfejlesztés ;
¤ Cégből kiszállás ; Működő cég eladása ; Eladó fémipari cégek ;
¤ Híreink ; YouTube videó csatornánk hírei ;