Az oldal használatával hozzájárul a cookie-k (sütik) elemzéséhez és tartalmakhoz történő felhasználásához.   További információk  

Továbbfejlesztett soros motorok


2019.09.25
Forrás: Scania, Sajtóközlemény
Az új tehergépkocsi-generációval bevezetett, tesztgyőztes motorcsalád minden várakozást messze felülmúló, kategóriaelső üzemanyag-takarékosságot ért el.

A Scaniával szemben pedig mindig magas szintűek az elvárások, különösen az üzemanyag-takarékosség terén. Most a már eleve kiváló soros motorokat (DC09/DC13) számos ponton továbbfejlesztették, valamint a választék kibővült az új, 540 lóerős teljesítményszinttel. A javított égési folyamatnak és gázcserének, a csökkentett belső súrlódásnak, a korszerűsített turbófeltöltőknek és az intelligens segédberendezéseknek köszönhetően motortípustól függően akár 2,0-2,5 százalékkal javulhat az üzemanyag-fogyasztás.

A továbbfejlesztés összegzése:

• Golyóscsapágyas turbófeltöltő (500 LE/540 LE)
• Optimalizált kipufogó- és turbófeltöltőcsonk
• Megnövelt sűrítési arány
• Megnövelt égési csúcsnyomás (DC09)
• Csökkentett belső súrlódás
• Változó szállítókapacitású hűtőfolyadék-szivattyú (Euro 6)
• Változó szállítókapacitású kormányrásegítő-szivattyú (Euro 6 vagy kettős első tengely)
• Optimalizált, 180 A-es generátor új teljesítményszintként
• Továbbfejlesztett kipufogógáz-utánkezelő rendszer
• Új, továbbfejlesztett motorvezérlő szoftver

A motorok alapvető felépítését illetően a Scania továbbra is kitart a „csak SCR-es”, fix geometriájú turbófeltöltővel ellátott erőforrások sikeres koncepciója mellett. Ez a stratégia már bizonyította, hogy kiváló üzemanyag-megtakarítási lehetőségeket és nagyobb termelékenységet, illetve üzemidőt kínál. A mostani motorfrissítés is támogatja a Scania kis fordulatszám/nagy nyomaték filozófiáját. A motoroknak mostantól még szélesebb a maximális nyomatékhoz tartozó fordulatszám-tartományuk, mint korábban. A legnagyobb nyomaték 1000 f/p helyett már 900 f/p-től rendelkezésre áll.

Új, 540 LE teljesítményszint

Az 540 LE teljesítményszint hozzáadásával a DC13-as motorcsalád most először fedi át a V8-as motorcsaládot. Ez a teljesítményszint a pozícionálása szerint ideális megoldást jelent azoknak a tömegre érzékeny ügyfeleknek, akiknek nagy teljesítményre van szükségük. A tömegre nem érzékeny ügyfelek választhatják ehelyett, ha jobban szeretnék, a kőkemény, 520 lóerős V8-ast.
A V8-as, 520 lóerős és a soros, 540 lóerős motor közötti választáshoz az alábbi grafikon használható iránymutatóként.

Az üzemanyag-fogyasztásban 150 kW-os átlagos teljesítményleadásnál van a metszéspont. Ennek eredménye az alábbi ökölszabály

- A soros, 540 lóerős motor kis és közepes teljesítményleadásnál előnyösebb az üzemanyag-fogyasztás szempontjából, amikor a szerelvényössztömeg 45 tonnánál kisebb.

- A V8-as, 520 lóerős motor előnye a tartósság és nagy teljesítményleadásnál az üzemanyag-fogyasztás, amikor a szerelvényössztömeg 45 tonnánál nagyobb.

A V8-as, 520 lóerős motor előnye a némileg gyorsabb gázreakció elinduláskor a nagyobb kezdeti nyomaték révén. Nyomaték alapjárati fordulatszámon, 500 f/p-nél:

- Soros, 540 LE-s: 975 Nm
- V8-as, 520 LE-s: 1200 Nm

A soros, 540 lóerős motor előnye a kisebb tömeg, ami körülbelül 300 kilogrammal nagyobb hasznos teherbírást eredményez.

Golyóscsapágyas turbófeltöltő

A legerősebb DC13-as motorokat, az 500 és 540 lóerőst, egy új turbófeltöltővel látták el, amely siklócsapágy helyett golyóscsapággyal készül. Ez támogatja a kis fordulatszám/nagy nyomaték stratégiát, és extra gyors gázreakciójával javítja a vezethetőséget.

Alaposan szemügyre véve észrevehetők a bordák a turbina és a kompresszor között, ez árulja el, hogy a turbófeltöltő golyóscsapágyas.

Optimalizált kipufogó- és turbófeltöltőcsonk

A Scania mérnökei minden részletre odafigyeltek. A kipufogó- és a turbófeltöltőcsonkot, valamint a turbinaházat is módosították, hogy növeljék az impulzusenergiát és gyorsabb gázreakciót biztosítsanak.

Változó szállítókapacitású hűtőfolyadék-szivattyú

A DC09-es és a DC13-as motort egyaránt változó szállítókapacitású hűtőfolyadék-szivattyúval látták el, amely üzemanyagot takarít meg azáltal, hogy kis motorterhelés esetén kisebb az energiaigénye. (csak Euro 6-os motorok esetében)

Változó szállítókapacitású kormányrásegítő-szivattyú

A DC09-es és a DC13-as motor egyaránt változó szállítókapacitású kormányrásegítő-szivattyúval rendelkezik, amely kicsi, de fontos mértékben hozzájárul a teljes üzemanyag-takarékossághoz. (csak Euro 6-os motorok és/vagy kettős első tengelyű járművek esetén)

Optimalizált, 180 A-es generátor

Új legfelső teljesítményszintként egy új, optimalizált, 180 amperes generátorral bővült a kínálat, kiegészítve a jelenlegi 150 amperes generátort.

Szelepfedelek

Az új megjelenésű szelepfedelek ugyanolyan formatervezésűek, mint a V8-as motorokon.

Belső korszerűsítések A belső súrlódás csökkentése érdekében továbbfejlesztették a dugattyúkat, a gyűrűket és a hengerfalak felületi bevonatát. Ugyanakkor megnövelték a sűrítési arányokat, ami javítja az üzemanyag-hatékonyságot. A DC09-es motorok esetében növelték a legnagyobb égési nyomást, ami tovább javítja az üzemanyag-hatékonyságot.

Összegzés

A sajtóközleményből származó alábbi idézet jól összefoglalja, hogy a továbbfejlesztett motorok milyen előnyöket nyújtanak az ügyfeleknek.

Ezek a továbbfejlesztett motorok nagyobb nyereséget biztosítanak majd ügyfeleinknek, valamint kevesebb szén-dioxidot bocsátanak ki a légkörbe. A Scania folytatja hajtáslánckínálatának fejlesztését és bővítését, így minden egyes ügyfélnek megfelelően személyre szabott terméket nyújthatunk. A belső égésű motoroknak előbb vagy utóbb utat kell biztosítaniuk az elektromos hajtásláncoknak, azonban nekünk addig is a lehető legjobb megoldást kell kínálnunk – a szó minden értelmében.

Alexander Vlaskamp alelnök, a Scania teherautós üzletágának vezetője

Az Euro 6-os motorok műszaki adatai (sajtóközleményből)

DC09 (280-360 LE)

DC09 139 280 LE ; DC09 140** 320 LE ; DC09 141** 360 LE
Felépítés: Soros
Összlökettérfogat: 9,3 liter
Gyújtási sorrend: 1-2-4-5-3
Hengerek száma: 5
Szelepek száma hengerenként: 4
Furat x löket: 130 x 140 mm
Sűrítési arány: 20:1
Turbófeltöltő: Siklócsapágyas
Üzemanyag-befecskendezés: Scania XPI
Károsanyag-kibocsátás szabályzása: Scania SCR
Kipufogófék teljesítménye: 183 kW/2400 f/p
Olajfeltöltési mennyiség: 31 liter
Legnagyobb teljesítmény: 280 LE (206 kW)/1900 f/p ; 320 LE (235 kW)/1900 f/p ; 360 LE (265 kW)/1900 f/p
Legnagyobb nyomaték: 1400 Nm/1000-1400 f/p ; 1600 Nm/1050-1400 f/p ; 1700 Nm/1050-1475 f/p

DC13 (370-450 LE)

DC13 162 370 LE ; DC13 163** 410 LE ; DC13 164** 450 LE
Felépítés: Soros
Összlökettérfogat: 12,7 liter
Gyújtási sorrend: 1-5-3-6-2-4
Hengerek száma: 6
Szelepek száma hengerenként: 4
Furat x löket: 130 x 160 mm
Sűrítési arány: 23:1
Turbófeltöltő: Siklócsapágyas
Üzemanyag-befecskendezés: Scania XPI
Károsanyag-kibocsátás szabályzása: Scania SCR
Kipufogófék teljesítménye: 242 kW/2400 f/p
Olajfeltöltési mennyiség: 40 liter
Legnagyobb teljesítmény: 370 LE (272 kW)/1800 f/p ; 410 LE (302 kW)/1800 f/p ; 450 LE (331 kW)/1800 f/p
Legnagyobb nyomaték: 1900 Nm/900-1340 f/p ; 2150 Nm/900-1340 f/p ; 2350 Nm/900-1340 f/p

DC13 (500-540 LE)

DC13 165 500 LE ; DC13 166 540 LE
Felépítés: Soros
Összlökettérfogat: 12,7 liter
Gyújtási sorrend: 1-5-3-6-2-4
Hengerek száma: 6
Szelepek száma hengerenként: 4
Furat x löket: 130 x 160 mm
Sűrítési arány: 21:1
Turbófeltöltő: Golyóscsapágyas
Üzemanyag-befecskendezés : Scania XPI
Károsanyag-kibocsátás szabályzása: Scania SCR
Kipufogófék teljesítménye: 265 kW/2400 f/p
Olajfeltöltési mennyiség: 40 liter
Legnagyobb teljesítmény: 500 LE (368 kW)/1800 f/p ; 540 LE (397 kW)/1800 f/p
Legnagyobb nyomaték: 2550 Nm/925-1340 f/p ; 2700 Nm/1000-1300 f/p

A Scaniáról
A Scania a közlekedési megoldások világszinten is vezető szállítója. Partnereinkkel és ügyfeleinkkel együtt élen járunk a fenntartható közlekedési rendszerre való átállásban. 2018-ban 88.000 tehergépkocsit, 8.500 autóbuszt és 12.800 ipari, illetve hajómotort szállítottunk ki ügyfeleinknek. Nettó értékesítési árbevételünk meghaladta a 137 milliárd svéd koronát, amelynek mintegy 20 százaléka a szolgáltatásokkal kapcsolatos. Az 1891-ben alapított Scania vállalat ma már több mint 100 országban tevékenykedik és körülbelül 52.000 főt foglalkoztat. A kutatás és fejlesztés Svédországban összpontosul, ám Brazíliában és Indiában is működnek ágazatai. A termelés Európában, Latin-Amerikában és Ázsiában folyik, míg regionális termelőközpontok üzemelnek Afrikában, Ázsiában és Eurázsiában. A Scania a TRATON SE vállalatcsoport része.
További tájékoztatás: www.scania.hu.


NEWS: ; Autó, jármű, közlekedés ; Munkagép, haszongép ; Fém, gépipar ; Energia, közmű, akkumulátor ; Ipari hírek ; Business ; Scania

¤ ¤ ¤ ¤ ¤
VIDEÓINK:
YouTube videó csatornánk hírei , Fogathajtás, lovas videó híreink
Videók: Ipari.hu - www.ipari.hu ;
¤ ¤ ¤ ¤ ¤
Közvetítési honlapjainkról:
I.: EladóCégek.hu ;
- Hogyan tudja jól eladni ipari cégét? ; - CégeladásBlog.hu ;
II.: Ipariingatlanok.hu:
- Kiemelt eladó ipari ingatlanok ;
- Telekingatlanok.hu : Telek ingatlanok ;
- Részletes kereső : Ipari, Üzleti, Mezőgazdasági, Telek ingatlanok ;

IpariCégek.hu: Ipari cégek ; Ipari hírek .Cégkeresés ; Eladási, vételi tanácsadás ;Befektető ajánlás, keresés, közvetítés ;Cégből kiszállás ;Cégfejlesztés ;
Értéket fejlesztünk és értéket közvetítünk
Az Ön ipari cégének miben segíthetünk?


Oldaltérkép ; Kapcsolat ;
Több mint 11.000 videó:
IpariCégek.hu
.