Az oldal használatával hozzájárul a cookie-k (sütik) elemzéséhez és tartalmakhoz történő felhasználásához.   További információk  

Mesterséges intelligencia kutatás a Bay Zoltán Alkalmazott Kutatási Közhasznú Nonprofit Kft-nél


2017.12.20
Forrás: IpariCégek.hu Riport
Árvai László osztályvezető, a BAY-SMART Intelligens Rendszerek Divízió, Infokommunikációs osztályának vezetője, a Bay Zoltán Alkalmazott Kutatási Közhasznú Nonprofit Kft. tudományos munkatársa válaszolt kérdéseinkre.

-  Mit jelent ma általában a mesterséges intelligencia a köznyelvben, és mit jelent a tudományos életben?
 
A köznyelvben eddig elsősorban a Sci-fi-k világában lehetett találkozni a mesterséges intelligenciával. Azonban az automata járművek és főként az önvezető autók, nagyon gyors és egyre szélesebb körű elterjedésével, szinte az egyik napról a másikra épül be a mindennapi életünkbe. A tudományos életben régóta ismert, kutatott és használt diszciplína, bár az utóbbi időben a tudományos életben is jelentősen felgyorsult az MI kutatása és alkalmazása.  

-  Milyen kutatási területeket érint a mesterséges intelligencia kutatása? Ma már elsősorban szoftver alapú matematikai, logikai kutatásokat jelent?

A mesterséges intelligencia természetesen elsősorban matematika és szoftver, de nem szabad elfeledkeznünk arról sem, hogy a mesterséges intelligencia jelenlegi gyors fejlődéséhez és elterjedéséhez sok más tényező is hozzájárul. Nagyon fontos tényező, hogy a megfelelő teljesítményű hardver ma már nem csak létezik, hanem gyakorlatilag bárki számára elérhető. A mesterséges intelligencia sokszor nagy mennyiségű adat gyűjtését, tárolását, feldolgozását kívánja meg, amihez ma már az internet, a felhő szolgáltatások, a mobil eszközök jó alapot adnak. A számítási teljesítmény is rendkívüli mértékben nő, és itt nem csak a Moore törvényre kell gondolni, hanem a párhuzamos számításokra képes rendszerek egyre szélesebb körű és egyre elérhetőbb árú megjelenésére.
 
-  Az érzékelő rendszerek (látás, szonár, beszédfelismerés, stb.) nem tudnak jelenleg a környezetről tökéletesen megbízható információt szolgáltatni. A kutatás egyik területének tekinthetjük az érzékelő rendszerek minél pontosabb szintre fejlesztését is?

Egész biztosan jelentős fejlődést fogunk látni ezen a területen is. Az autonóm járművek megjelenése és a szinte biztosra prognosztizálható elterjedésük, óriási igényt támasztanak az érzékelő rendszerekkel szemben és itt nem csak az önvezető személyautókra kell gondolni, hanem az autonóm tömegközlekedési eszközök, teher szállító eszközök, légijárművek küszöbön álló megjelenésére. De feltehetőleg óriási fejlődés lesz még az ember-gép kapcsolatban is, ahol biztosan számolni kell a virtuális- és a kiegészített valóság hétköznapi életbe történő átmenetével, amelyben az érzékelő rendszerek kiemelt szerepet fognak kapni.
 
-  Mióta foglalkoznak a Bay Zoltán Nonprofit Kft-nél mesterséges intelligencia kutatással?

Gyakorlatilag a cég megalakulása óta (’90-es évek közepe) foglalkozik mesterséges intelligenciával. Természetesen, mint alkalmazott kutatással foglalkozó szervezet, nem elsősorban a mesterséges intelligencia módszerek fejlesztésével foglalkozunk, hanem a már létező módszerek ipari, egészségügyi felhasználási lehetőségeinek kutatásával.
 
-  Milyen kutatási területekkel foglalkoznak kutatóintézetükben?

Az intelligens rendszerek divízió elsősorban informatikai, elektronikai, mechatronikai rendszerek fejlesztésével, illetve ezen technológiák alkalmazási lehetőségeinek kutatásával foglalkozik az egészségügy (idősgondozás, otthonápolás, telemonitoring), a közlekedés és az ipar területén.

-  Általában milyen alapképzettségek, tudományos fokozatok elvártak, vagy szükségesek a kutatók célfeladatra történő beállításához?

Átalában valamilyen műszaki, informatikai MSc végzettség az alapvető elvárás. Természetesen MSc és PhD hallgatókkal is szoros kapcsolatot ápolunk, így már hallgatóként is részt tudnak venni a munkánkban. Általában nézve pedig elvárás a kreativitás, az önálló munkavégzés és főleg a tanulás, az új dolgok megismerésének képessége.

-  Vannak-e jól látható megoldandó problémák, melyek megvalósítása után lehet haladni az önálló gondolkodással is rendelkező mesterséges intelligencia kutatás felé?

Nagyon sok megoldandó feladat van, különösen, ha egy az emberi agyat helyettesítő vagy legalábbis azt megközelítő teljesítményű rendszert akarunk alkotni. Egy-egy részfeladatban, amihez csak egy viszonylag jól lehatárolható ismeretanyagra van szükség, már most is jól teljesítenek az MI eszközök. Ahhoz, hogy innen tovább lépjünk több tudományterület együttes erőfeszítésére és közös eredményeire lesz szükség.
De talán a legfontosabb megoldandó feladat, nem annyira technológiai, mint inkább morális. Ha egyszer létrehozzunk egy ilyen szintű mesterséges intelligenciát, mihez kezdünk vele?
 
-  Hogyan látja a mesterséges intelligencia kutatás várható jövőbeni fejlődését? Milyen rész kérdések megoldása várhatók belátható időn belül?

Az egészen biztos, hogy a közlekedés terültén óriási változást fog jelenteni a mesterséges intelligencia fejlődése. Az MI lehetővé fogja tenni, hogy a teljes közlekedési rendszerünk önvezető járművekből álljon és gyakorlatilag az egyéni és a közösségi közlekedés előnyeit egyesítő új, intelligens közlekedési rendszer álljon elő. Óriási fejlődés várható még az adatbányászat területén, ahol az MI nem csak mint egy eszköz lesz használatban, hanem várhatóan automata rendszerek fogják azt is eldönteni, hogy mit és milyen módon lehet és érdemes kinyerni a tárolt adatokból. A virtuális és főleg a kiterjesztett valóság megjelenésével az ember-gép kapcsolat is jelentős átalakuláson fog átesni, a közvetlen billentyűzet-egér kapcsolat helyett olyan rendszerek fognak elterjedni, amelyek már a szándékainkat felismerik és automatikusan reagálnak rá. Természetesen meg kell említeni a katonai felhasználást is, hiszen az autonóm járművek vagy akár az önálló döntésre képes robotok megjelenése alapvetően fogja megváltoztatni a hadviselés módját, illetve egyes országok katonai potenciálját.

-  Jelenleg a mesterséges intelligencia kutatások területén milyen célokban gondolkodnak intézetüknél?

Elsősorban a gépi látás, egészségügyi adatok feldolgozása területén szeretnénk az MI használatát megerősíteni, de speciális ipari feladatokra alkalmas (és mesterséges intelligenciával ellátott) drónok fejlesztése is napirenden van.

-  Mik a jövőbeni terveik?

Mint az egyetemi duális képzés egyik partnere, szeretnénk minél több hallgatót bevonni a munkánkba és a nálunk folyó MI kutatásba. Ezen kívül szeretnénk olyan területekre (pl. otthon ápolás) is kiterjeszteni az MI használatát, ami most még kicsit futurisztikusnak tűnik.

* Minden IpariCégek.hu Riport és kép is saját készítésű, minden jogot fenntartunk! 


Riportok ; Ipari Blog ; NEWS ; Ipari cégek ; Ipari hírek ; Autó, jármű, közlekedés, utazás ; Drón ; Önvezető, automatizált járművezetés, ; Robot, automatika, automata ; AI, MI, Mesterséges intelligencia ; Radar, szenzor, ultrahang, érzékelő ; IT, informatika, digitális, elektronikus


IpariCégek.hu: VÉTEL - ELADÁS ;
Ipari cégek ; Ipari hírek ; Oldaltérkép ; Kapcsolat ;
Cégből kiszállás ;
Az Ön működő ipari cégének miben segíthetünk?
Működő, vagyonnal rendelkező cégek eladását, vételét, több évtizedes gyakorlati tapasztalattal megvalósíthatjuk: Cégkeresés ; Eladási, vételi tanácsadás ; Befektető ajánlás, keresés, közvetítés ; Cégfejlesztés ;
¤ Cégből kiszállás ; Működő cég eladása ; Eladó fémipari cégek ;
¤ Híreink ; YouTube videó csatornánk hírei ;